منوی دسته بندی

تست روانشناسی هارتمن

تست جالب و رنگی هارتمن به شما درباره ویژگی‌های شخصیتی‌تان می‌گوید! در این مقاله می‌خواهیم شما را با تست هارتمن آشنا کنیم.
هاینتس هارتمن روانپزشک اتریشی این تست را طراحی کرد. او که دوره‌های روانکاوی را گذرانده بود، در این آزمون شخصیت‌شناسی که 45 سوال دارد، افراد را به چهار رنگ تقسیم بندی کرده است:


1) قرمز(قدرت)
2) آبی(صمیمیت)
3) سفید(صلح و آرامش)
4) زرد(لذت و تفریح)
در افراد همه این ویژگی‌ها و رنگ‌ها وجود دارد اما یکی از این رنگ‌ها غالب‌تر است. در ادامه هرکدام از این رنگ‌ها و خصوصیات مخصوص به آنها را توضیح می‌دهیم.

رنگ قرمز( قدرت)

افرادی که رنگ قرمز در آنها غالب است، قدرتمند، مسلط و باثبات هستند. معمولاً با انگیزه و هیجانی هستند و مسئولیت‌های زیادی را برعهده می‌گیرند. نیاز قرمزها این است که همیشه حق با آنها باشد و دیگران به نظرات‌شان احترام زیادی بگذارند. در آزمون هارتمن شخصی که درصد رنگ قرمز غالبی داشته باشد، همیشه منتخب است، محبوب و مورداعتماد است و دوست دارد که همیشه رهبر باشد. وقتی با او صحبت می‌کنید، حس می‌کنید که او صرفاً به دنبال منفعت‌های خودش است. دیالوگ و حرف اساسی او این است که اگر این کار را برای تو انجام دهم، چه نفعی برای من خواهد داشت؟ این افراد اصلاً احساساتی نیستند و براساس منطق خود قضاوت می‌کنند. همدلی و هوش اجتماعی و هیجانی پایینی دارند و در تلاش نیستند که بخواهند دیگران را درک کنند و یا با شرایط سخت دوستان‌شان همراهی داشته باشند. یکی از چالش‌های دیگری که برای همراهان و همکاران قرمزها بوجود می‌آید، این است که معمولاً سخت اعتماد می‌کنند و فکر می‌کنند که دیگران نمی‌توانند کارها را به درستی خودشان انجام دهند. تحمیل خواسته‌های خودشان به دیگران نیز، اطرافیان را کلافه خواهد کرد. برای داشتن ارتباط سازنده‌تر با شخصیت قرمز، او را جلوی دیگران تحقیر و یا سرزنش نکنید و در خلوت به او نقد کاملاً منطقی داشته باشید. در واقع شما با احساسات نمی‌توانید روی او تاثیری بگذارید. صحبت‌های شما باید کاملاً رک، منطقی و مستقیم باش.


رنگ آبی(صمیمیت)


افرادی که در تست هارتمن رنگ آبی در آنها غلبه کرده است، افرادی صمیمی، احساساتی و از خود راضی هستند. آبی‌ها دوست دارند که همه افراد او را درک کنند، به پذیرش و تشویق و تحسین بسیار نیاز دارند. در صحبت با آبی‌ها کلماتی مانند: امنیت، اختیار، توجه و پذیرش را زیاد می‌شوید. واکنش‌های احساسی آبی‌ها، برای دیگران گاهی ترسناک خواهد بود، چراکه ممکن است این احساسات همراه با مهرطلبی و یا خشونت باشد. این افراد باید بتوانند احساسات خودشان را بیشتر کنترل کنند. در ارتباط یک فرد با رنگ غالب آبی در تست هارتمن و یک شخص قرمز، معمولاً جدال بسیار زیاد خواهد بود. چراکه هردو در پی این هستند که خودشان را اثبات کنند، با این تفاوت که آبی‌ها از طریق احساسات و قرمزها از طریق قدرت این کار را انجام می‌دهند. در کار گروهی بهتر است قرمز و آبی در کنار هم نباشند و یا کاملاً مدیریت شده باشد. متاسفانه باید این را پذیرفت که همه چیز تحت کنترل و اختیار ما نیست، بنابراین اگر در تست هارتمن، رنگ آبی در شما غالب بود، این مساله را بپذیرید که آن چیزهایی که می‌توانیم کنترل کنیم، بسیار محدود هستند. بنابراین تلاش کنید دست از کنترل‌گری بردارید. در ارتباط سالم با یک شخصیت آبی، همواره به امنیت و اختیار او احترام بگذارید و تلاش نکنید که برای او تصمیم بگیرید. اگر با تصمیم او مخالف هستید، تلاش کنید که ضمن تایید خوبی‌ها و رفتارهای مثبت او، از او نقد کنید و صمیمت خود را با او ناگهانی کم نکنید. هیچوقت به یک شخصیت آبی، احساس گناه ندهید تا او نیز بتواند در احساس امنیت، با شما ارتباط سازنده‌تری برقرار کند.


رنگ سفید(صلح و آرامش)
درجنگ‌ها وقتی آتش‌بس و یا تسلیم اتفاق می‌افتاد، پرچم مخصوص، رنگ سفید داشت. بنابراین اگر در آزمون آنلاین هارتمن، رنگ غالب شخصیت شما، سفید بود، بدانید که فردی صلح‌طلب و جنگ‌گریز هستید. این افراد دوست دارند که در هرشرایطی جنگی اتفاق نیفتد، بحث نباشد و همه انسان‌ها در صلح و امنیت باشند. استقلال برای فردی با رنگ شخصیت سفید، بسیار اهمیت دارد، او صبور است و از دیگران نیز می‌خواهد که در سختی‌ها و موانع، صبور باشند. ممکن است این افراد را با افراد منفعلی که همیشه جدا از جمع هستند، اشتباه بگیرید، اما اینگونه نیست. از جمله مشکلاتی که با یک فرد رنگ سفید خواهید داشت، این است که از زیربار تعهد فراری هستند و مقاومت می‌کنند! گاهی خیلی سریع تغییر می‌کنند و برنامه‌های چیده شده را دستکاری می‌کنند. به دلیل حفظ امنیت، معمولاً در صمیمی شدن مشکل دارند،چراکه می‌ترسند این صمیمیت منجر به جنگ شود. دیدگاه بدون هیجان آنها نسبت به اتفاقات نیز، ممکن است شما را کلافه کند. بهتر است افرادی با رنگ سفید غالب در آزمون هارتمن، به صورت کلامی نیازها، وظایف و مشکلات را بیان کنند و تا این حد، از بحث کردن و حل مساله فرار نکنند. تدافعی رفتار نکنند و در برابر دیگران، گارد نگیرند. چون اهل رویابافی هستند، مراقب هدر نرفتن زمان نیز باشند. برای اینکه بتوانید با یک شخصیت سفید ارتباط بهتری داشته باشید، وقتی با او صحبت می‌کنید، دقیق، شفاف و منطقی باشید. صبوری او را تحسین کنید و از او دعوت کنید تا تعامل اجتماعی بیشتری داشته باشند. تلاش کنید او را کنترل نکنید.


رنگ زرد (لذت و تفریح، شوخ طبعی)
افرادی که در تست هارتمن، رنگ غالب‌شان، زرد است، شادی و آزادی و لذت را پراهمیت‌ترین مسائل زندگی می‌دانند. خواهان این موضوع هستند که از نظر اجتماعی خود به نظر برسند. از اینکه نادیده گرفته شوند و کسی آنها را از جریان امورات باخبر نکند، ناراحت می‌شوند. معمولاً نظم داشتن گمشده اصلی زندگی آنهاست! بنابراین برای مدیری که کارمندی منظم نیاز دارد، رنگ زرد معمولاً نمی‌تواند محبوب باشد! این افراد زیاد صحبت می‌کنند و مانند قرمزها اهل عمل‌گرایی نیستند. اگر آنها را در مکان‌های عمومی ببینید، مشغول ایجاد سرو صدا و بلندبلند صحبت کردن هستند. تعهد داشتن و دمدهی مزاج نبودن برای زردها سخت است. هدفمند کار نمی‌کنند و در زمان مشخصی کارها را به سرانجام نمی‌رسانند. برنامه‌ریزی برایشان دشوار است، چراکه نظم لازم را برای انجام کارها سروقت معین ندارند. اگر رنگ شخصیت شما در آزمون هارتمن، رنگ زرد باشد، تلاش کنید که روی وظایفی که به شما سپرده می‌شود، برنامه‌ریزی کنید و منظم به آنها عمل کنید. همراهی شما با یک فرد قرمز می‌تواند به شما کمک کند تا منظم و هدفمند باشید. خلاقیت‌های بی‌مورد و سریع خود را مدیریت کنید تا بتوانید به جای ایده‌پردازی صرف، به عمل نیز برسید. برای داشتن ارتباطی سازنده‌تر با یک شخصیت زرد، به حساست‌های او احترام بگذارید، انتقادهای جدی از او نداشته باشید و او را نادیده نگیرید. ارزشمندی‌های او را یادآوری کنید و به استقلال او احترام بگذارید.
همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، این طبقه‌بندی صرفاً برای شناخت بهتر از شخصیت‌های مختلف است و نباید به عنوان یک برچسب خوب یا بد از نتیجه تست علیه یکدیگر استفاده کنیم. در ضمن شایان ذکر است که همیشه در علم روانشناسی، اولویت با مصاحبه بالینی است و در کنار آن و برحسب نیاز از تست‌های روانشناسی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *